FANDOM

Template:Infobox Military Unit

Червоне козацтво або Червоне козацтво Українивійськове з'єднання, з якого почалось утворення РСЧА і збройних сил УРСР, а отже в деякій мірі вона стала початком сучасного українського війська. ЇЇ основу склали українці (саме завдяки ним з'явилась назва Червоне козацтво на противагу Вільному козацтву), але у складі неї також були представники інших народів, жителі тогочасної України - росіяни, євреї, цигани, калмики, татари, німці, греки та ін., які з тих чи інших причин підтримали комуністів-більшовиків і їх бачення радянської влади (сильна центральна влада), хоч самі в більшості були беспартійними комуністами, тобто прихильниками радянської влади без партійної приналежності, на противагу німцям, націоналістам, анархічним комуністам чи численним самопроголошеним сільським отаманам. В російськомовних джерелах дане утворення часто називається Червонное казачество на відміну від Красного казачества (представників імперського козацького стану, імперських козацьких військ, які підтримали радянську владу у Росії), підкреслюючи той факт, що в даній формації були люди, які самі проголосили себе козаками, будучи такими за походженням або переконанням, але не по старим імперським законам. Служба цих людей в червоному козацтві в більшості випадків зовсім не означала, що вони вступали в партію чи відмовлялися від віри своїх предків (християнства, ісламу, іудаїзму), як це трактують деякі сучасні дослідники.

Ой, чого ж ви пожурились, степи України?

Пожурились, посмутились, бо нас пани вкрили.

Повставайте та звільняйтесь від панства, кріпацтва.

Дожидає нас, врятує червоне козацтво!

Ой, почули козаченьки тугу степовую,

Веди, батьку Примайченко, ми степ урятуєм…

Короткі відомості Edit

Перший полк Червоного козацтва виник у Харкові 10 січня 1918, на противагу Вільному козацтву. Командиром полку був Віталій Примаков. Червоне козацтво брало участь у першому наступі більшовиків сил на Україну, воюючи на Лівобережжі і під Києвом проти військ Центральної Ради. Після підписання Берестейського миру німецько-українські війська змусили червоних відступити на Донбас.

У червні 1918 року Червоне козацтво України перетворено на 1 катеринославський повстанський загін, який діяв у «нейтральній зоні» між РРФСР і Українською Державою.

22 вересня 1918 року за наказом ВЦВРК полк Червоного козацтва під командою Примакова формально увійшов до складу Першої повстанської дивізії, хоча скоро опинився у складі Другої української радянської дивізії. У грудні 1918 — лютому 1919 він брав участь в боях проти військ Директорії.

У березні — квітні 1919 року червоні козаки почали застосовувати партизанську тактику рейдів в тилу українських військ. У травні 1919 року вони брали участь у ліквідації повстання отамана Матвія Григор'єва, у липні — вересні воювали проти Денікіна на Донбасі.

У серпні 1919 полк Червоного козацтва перетворено на бригаду. У жовтні того ж року, на базі цієї бригади, разом із 14 кубанською кавалерійською бригадою і латиським кавалерійським полком, сформовано 8-му кавалерійську дивізію Червоного козацтва України. Її використовували у партизанських рейдах по тилах армії Денікіна.

У листопаді 1919 — лютому 1920 років червоні козаки брали участь у новому наступі більшовиків проти Денікіна, перейшли Донбас і дійшло до кримського перешийку. У січні 1920 року до 8-ї дивізії приєднано перший московський полк і включено до 13, з травня до 14-ї радянської армії.

[[Файл:Red propaganda in ukraine 1.jpg|міні|праворуч|250пкс|Радянський антигетьмансткий плакат.]] У квітні 1920 року червоне козацтво брало участь у боях проти генерала Врангеля в південній Таврії, а після Варшавської угоди Директорії УНР із Польщею в квітні 1920 року, відправлено проти польсько-українського війська. У серпні червоні козаки брали участь у рейдах і боях під Проскуровом і Старокостянтиновом, перейшли Збруч, дійшовши аж до Стрия. Загони червоного козацтва були оточені й частково знищені над Збручем отаманом Тютюнником.

Після польсько-радянського перемир'я 9 листопада 1920, залишки 8-ї кавалерійської дивізії Червоного козацтва України було об'єднано із 17-ю кавалерійською дивізією, сформованою з кубанців та башкирів. На основі цієї дивізії було створено перший кінний корпус Червоного козацтва України. У 1921—1922 роках червоні козаки проводили локальні операції проти українських повстанців.

Напередодні Другої світової війни з першого кінного корпусу Червоного козацтва України було створено мотомеханізований корпус. Примакова і майже весь командний склад Червоного козацтва України репресовано й ліквідовано за сталінського терору у другій половині 1930-х років. Згадка про роль Червоного козацтва під час українсько-більшовицької війни була заборонена. Командирів червоних козаків було реабілітовано за часів хрущовської «відлиги».

Персоналії Edit

Література Edit

  • Дубинський І., Шевчук Г. Червоне козацтво. К. 1963;
  • Гур'янов П. Червоне козацтво в боротьбі за радянську владу на Україні. Укр. Іст. Журнал 1963, ч. 2;
  • Template:ЕУ
  • Template:МСІУ

Посилання Edit