FANDOM

Тетянич-Феодосій-козак-Фрипулья

Фрипулья!

Феодосій Костянтинович Тетянич, інколи Федір Тетянич, козак Фрипулья (17.02.1942, с. Княжичі Броварського району Київської області - 18.02.2007, Київ) — український філософ, художник-авангардист,літератор, живописець, графік, перформер, художник-монументаліст, член Спілки художників СРСР і Національної спілки художників України, у радянські часи — яскравий представник неофіційного мистецтва, андеграунду, захисник природи і чистого навколишнього середовища і нарешті просто козак, вільна людина по волі Божій, а не царській чи панській, людина тої ж традиції, що і його предки і родичі, прості сільські люди з Наддніпрянщини...

Народився і вихований у православній родині у тому повоєнному середовищі українського села, яке наскільки могло і уміло зберігало побут і традиції староукраїнського патріархального козацько-селянського середовища з їх духом свободи і рівності всіх членів сільської громади і які поступово зникали і забувалися в умовах нової, повоєнної, української радянської дійсності. За походженням нащадок старовинних україноруських селянських і козацьких родин Київщини, корінних жителів, осадників і першопоселенців навколишніх сіл Княжичі, Гоголів, Требухів. Охрещений по православному обряду.

Почав малювати ще у дитинстві. Це бачили його батьки і рідні. Рідний дядько Микола, побачивши малюнки свого племінника, майбутнього українського художника, поїхав разом з ним в Академію Мистецтв в Києві дізнаватись про умови вступу. Після перегляду робіт Феодосія їм відповіли, що на даний момент місця вже всі заняті, але якщо якесь місце звільниться, то вони його запросять. Місце звільнилось через два місяці - так Феодосій Тетянич при участі дядька знайшов свій життєвий шлях.

Важливе місце у його світогляді і філософському вченні відведено поняттю "Фрипулья" ("Фріпулья"), утвореному від слів "free" (вільний, свобода) і "пульсація", тобто в деякому сенсі "вільна пульсація", "вільне життя", "безкінечне буття", "безкінечний Всесвіт", "царство Боже" яке і було покладено ним в основу творчості, світогляду і життєвої філософії. Також у цій концепції важливе місце відводилося дбайливому ставленню до людей, природи і навколишнього середовища.

Все це, а також знайомство і зацікавленість власне україноруською козацькою тематикою, дозволяє розглядати його творчий і філософський спадок як вияв одночасно і власне української і світової, загальнолюдської філософії свободи в конкретних умовах українського суспільства 1960-2010х рр., як продовження традиційної української філософії попередніх епох, зокрема часів кризи українського суспільства XVIII ст., коли жив і творив незабутній Григорій Сковорода, з життєписом якого без сумніву був добре знайомий, так само як і з староруською православною і козацькою традицією пересмішництва і юродництва (перфомансу), того козацького характерництва, основною зброєю якої були добрий гумор і щирий сміх, елементи якої з успіхом використовував і відобразив у своїй творчості.

Вірив у Бога. Зробив посильний внесок у будівництво церкви у рідному селі Княжичі.

Родич Володимира Карабута, українського і київського митця, філософа і поета і просто непересічної людини одного з ним покоління.

Згадки Edit

"Фрипулья або козак Фрипулья - надзвичайно відомий і кумедний український козак-характерник другої половини XX ст., який на основі древніх принципів кумедності, розвинув власну неповторну життєву філософію («Моя философия — то всем философиям смерть!.. Бо у меня нет философии!..» «Мовчи, мовчи; слова — то камень. По камням ходишь и сам камень. Ты влады хочешь? Я тоби ии дам») за допомогою якої показував людям як відкривати і творити нові, кумедні світи і нести людям добро і кумедність. Майстер справжнього українського перфомансу, який люди завжди будуть пам'ятати з посмішкою. Судячи з усього, на даний момент перебуває близько до Кумедного, тому спілкування з ним, як і з усіма іншими людьми, які зараз там, якщо і можливе то тільки шляхом молитви."

Роботи Edit

  • Тетянич Федір (Фріпулья, 1942-2007) "Маска" 1970-і рр. Папір, гуаш. 28,5х20 см
  • Тетянич Федір (Фріпулья, 1942-2007) "Мандула." 1980-і рр. Полотно, олія.90х79,5 см.
  • Тетянич Федір (Фріпулья, 1942-2007) "Всесвіт." 1982 р. Полотно, олія. 70х100 см. Підпис і дата праворуч внизу
  • Тетянич Федір (Фріпулья, 1942-2007) "М. С. Горбачов." 1987 р. Полотно, олія. 63х62 см. Підпис і дата праворуч внизу
  • Тетянич Федір (Фріпулья, 1942-2007) "Дивна гра" 1978–2006 рр. Полотно, авторська техніка. 115х88 см

+ + + Edit

Упокой, Боже, Феодосія і учини його в раї, де лики святих, Господи, і праведники сіяють яко світила; усопші люди Твої упокой, презираючи їх всі согрєшенія