FANDOM

Харитон Тихонів син Роде, Харитон Тихонович Роде - мій прадід, батько мого діда Григорія, україноруський козак німецького походження, реєстровий християнин містечка Брусилова Радомишльського повіту Російської імперії, український радянський селянин, різнороб, ремісник, землероб і колгоспник, ветеран 1-шої Світової Війни.

Життєпис Edit

Україноруський православний крестьянський козак з німецьким прізвищем, отриманим у спадок від діда Шимона, переселенця з Сілезії. Реєстровий крестьянин містечка Брусилова Радомишльського повіту Київської губернії Російської імперії.

Брав участь у Першій Світовій Війні. Під час війни сім'я голодувала, бо жінка померла і діти виховувались у баби. Дійшло до того, що членам сім'ї, щоб якось вижити доводилось навіть просити милостиню. Після повернення з війни став одразу шити кожухи, що трохи полегшило життя сім'ї, також вдруге одружився, взяв дівчину на 14-16 років молодшу за себе.

Згідно спогадів сина Григорія - коли у містечку був погром, сховав у себе сім'ю євреїв. Згодом голова цієї сім'ї у якості подяки допоміг покрити кришу хати бляхою, а малому Григорію подарував книгу з картинками. На жаль добре враження про цих людей спортив той факт, що через деякий час син цього чоловіка звинуватив Григорія у крадіжці цієї книги, останній не зміг довести свою невинність (його словам не повірили, так як про подарунок і Харитон і батько того хлопця вже давно забули) і батько Харитон єдиний раз у житті відлупцював малого (щоб не крав). Цей випадок судячи за все вразив малого Григорія своєю несправедливістю і тому запав у пам'ять на все життя.

Працював у церкві паламарем, а також шкільним сторожем (хата знаходилась поряд зі школою). Судячи за все вірив в Бога і інколи відвідував церкву, хоч занадто набожним не був.

Під час II Світової війни сховав від німців бюст Леніна, а після війни повернув у школу. В цьому йому допомагав син Василь.

В дитинстві був знайомий з Іваном Огієнком [1]. В 1950х йому прийшов лист від Огієнка із Канади. В 1970х до нього приїзджала людина від Огієнка, свідком цього був онук Х. С.П.Нагорний.

Згадки Edit

О.Є.Опанасюк. Ніхто з Брусилова мені не пише. (ч.1) - Харитон Рода згадується у зв'язку з Іваном Огієнком:

"Так от, Михайло Самборський:

- Був березень, ми йшли зі школи. Саме прибув із Києва, як завше переповнений, автобус, із нього висипалися добряче пом'яті пасажири і рвонули: хто в містечкові вулиці, хто в ближні й дальні села. Біля автобуса залишився чоловік у темному одязі й гукав услід людям, що розбігалися: "Мені доручили нанести візиту Огієнкам! Де я їх можу побачити?". Першим до нього обізвався Харитон Рода, інші стали повертатися. "Провідати Огієнків доручив Його Високопреосвященство митрополит Іларіон", - доводив гість далі. Я жив тоді на Забашті, це якраз по дорозі, і я був серед тих, хто проводжав прибулого аж до базару, де жили виводками Огієнки ..."

"То це до нього, небожа свого, Іван Огієнко листи писав і посланця посилав. А навідався гінець, коли в світі потепліло. Приходить дід Рода, батько вчительки Віри Харитонівни. Роди жили біля школи, а навпроти, де контора райвиконкому, була автостанція, куди калим-автобус із Києва приходить. Ми жили на Забашrі, за ветліка­рнею. То заходить дід Рода і приводить священика з чемоданчиком. Ка­жyrь, він зійшов з автобуса і спитав, де можна знайти Огієнків; почув це Харитон Рода і привів його до моєї матері, діда Григорія не було: саме на річці рибу та раки ловив, на човні далеко ходив. Приїжджий сказав, що у Києві щось по релігії було, конгрес чи що; сказав, що він од Івана Іванови­ча, що той радив не одпрошуватися з конгресу, а самому поїхати. Він так і зробив."

Світлини і матеріали Edit

Джерела Edit

  1. http://www.brusilov.org.ua/Articles/People/0097.htm

+ + + Edit

Упокой, Боже, раба Твого Харитона і учини його в раю, де лики святих, Господи, і праведники сіяють яко світила; усопші раби Твої упокой, презираючи їх всі согрєшенія